Alvásbarátabb világítás készül

Ne nézzen tévét lefekvés előtt. Tegye el a telefont is, különben problémái lehetnek az elalvással. Lehet, hogy nem veszi észre, de az eszköz képernyőiről és még a közös lámpákból származó kék fény megzavarja az agy belső 24 órás óráját. Még a „fehér” fény is tartalmazza ezeket a kék hullámhosszakat. És amikor a kék fény belép a szemekbe, az agy azt az üzenetet kapja, hogy ébren kell maradnia. De úgy tűnik, hogy egy újfajta világítás kerüli meg ezeket az alvást kihívó hatásokat, így lefekvéskor könnyen bólinthat.

Fejlesztői szerint ez az új fénykibocsátó dióda vagy LED valamikor fényt adhat a lámpáknak és más típusú otthoni világításoknak. Akár a TV, laptop és okostelefon képernyőjén is használható, mondja Jakoah Brgoch. Vegyész a texasi Houston Egyetemen. Segített az új világítási technológia megtervezésében is.

Ő és a Houstoni Egyetem vegyésze, Shruti Hariyani a foszfor tulajdonságait tanulmányozták. Ezek az anyagok fényben ragyognak.

A fény átvilágít egy LED lencséjén, általában egy műanyag izzón. A kulisszák mögött egy LED-chip található, amelyen kis fénykibocsátó diódák vannak rögzítve egy nyomtatott áramköri lapra. Amikor a forgácsot porított foszforral vonják be, megváltozik a lencsén átvilágító fény színe. A Houston csapata új foszfort készített, hogy „meleg” fehér fénnyel ragyogjon a LED. Itt a meleg azt jelenti, hogy a fény kevesebb rövid, kék hullámhosszot tartalmaz, amelyek zavarhatják az alvást.

Ugyanaz a kék hullámhossz a napfényben is megtalálható. És azt mondják a belső test órájának, hogy ideje ébren lenni. Általában ez a karóra leáll, ahogy a nappali fény elhalványul. A melatonin egy éjszaka termelődő hormon. Segít aludni – kivéve, ha a kék fény mást mond a testednek. A kék fény elnyomja a melatonin hormont.

Testünk pedig összezavarodhat, ha késő van, és szemünk kék fényben úszik az eszközök vagy a beltéri világítás miatt. Annak ellenére, hogy a test vágyik az alvásra, még mindig ébrenlétre utal.

A legtöbb modern képernyő és világítási rendszer kék LED-eket használ. Energiatakarékosak, hosszú élettartamúak és kevés költséget jelentenek. Hariyani azonban azt mondja: „rendben kell lenniük [a fényük] negatív mellékhatásaival – vagy meg kell oldani.”

Egy csapat tagja, amely a javítás mellett dönt.

A szoftver segít egyes eszközöknek kevesebb kék fényt kibocsátani. Például az iPhone „éjszakai” módja megváltoztatja a színpalettát. De ettől a képek vörösesebbnek tűnnek a normálnál, így a felhasználók feladják a színminőséget. Ráadásul ebben és más okostelefonokban a LED-ek még mindig elegendő kék fényt bocsátanak ki, hogy befolyásolják a szervezet belső óráját és a melatonin termelést. Az emberek elzárhatják a kék fényt, ha sárga szemüveget viselnek lefekvés előtt. Azonban ez is torzítja az árnyalatokat, bármit is néz.

A LED-ek kék kibocsátásának csökkentése érdekében a vegyészek először egy fehér por alakú kristályt változtattak meg, amely nem világított magától. Világos ezüst színű elemet adtak a por szerkezetéhez. Ez az európium a kristályt foszforrá alakítja. Az Europiumot gyakran adják hozzá a világító foszforhoz, mert elősegíti a LED fényének kék részét. Ebben az esetben valódi, kiváló minőségű kék ​​terméket készített a LED-ekben való használatra. Ez a kék más színekkel kombinálva fehér fényt adhat.

A Houston csapata tesztelte az új foszfort, hogy megbizonyosodjon arról, hogy nem fog könnyen lebomlani. Hőségnek és víznek tették ki. A foszfor nem csak ugyanolyan intenzitással izzott tovább, de színe is állandó maradt. Ha mindezek a tulajdonságok egyszerre vannak, akkor sok más foszforral szemben jobb, mondja Hariyani.

Ezután összekeverték a kék foszfort a pirossal és a zölddel, hogy fehér fényt hozzanak létre. A vegyészek ezt a kombinációt hozzáadták egy módosított lila LED-hez. A szabványos lila LED-ekhez képest ez az új sokkal kevésbé intenzív kék fényt bocsát ki.

A kék fénytől eltérő fényerő és színek – például a zöld és a sárga – szintén befolyásolják a test természetes alváskészségét, jegyzi meg Figueiro. Ahhoz, hogy az éjszakai melatonint békén hagyja, elmagyarázza: „A fényforrásnak gyenge és kevesebb kék fényűnek kell lennie.” Azon tűnődik, vajon a mindennapi lámpák és képernyők elég homályosak-e ahhoz, hogy ne zavarják a test belső óráját, és még mindig elég világosak legyenek a gyakorlati használatra. Ennek ellenére azt mondja, mindenképpen érdemes tanulni.

Ahhoz, hogy megtudják, az új LED segíthet-e azoknak, akik jobban szeretnének aludni, a tudósoknak meg kell mérniük a melatoninra gyakorolt hatását.

“Ez a tudomány még viszonylag új számunkra” – mondja Brgoch. Mint ilyen, szerinte egy kis időbe telik, amíg a tudósok teljesen megértik, hogyan kell használni az új típusú LED-eket háztartási cikkekben.

Leave a comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.